Vem är Gud?

Alltså, nu har jag tänkt igen... Och det är allvarligt. Mycket allvarligt t.o.m. Om det osar bränt från Malmö till Kiruna (Har läsare i båda landsändorna och en i Japan faktiskt) så vet ni att det är Honung som tänker. Gud. Ni som läste Skalmans Gästblogg vet att han referade till Gud som en Hon. Detta är fel. Och jag ska berätta för er varför.

Om Gud hade varit kvinna så skulle världen inte se ut som den gör. Vi skulle ha fler blommor och mindre vapen. Helt klart. Men eftersom kvinnor kan vara lite bitchiga emellanåt så skulle kanske en del av blommorna vara kaktusar. Men likväl ingenting man mördar folk med. Blommor skulle det vara. Och makthavare mellan länder skulle i stället sitta ner och prata om sin relation för att lösa sina eventuella konflikter. Inte bomba varandra sönder och samman.

Om Gud hade varit kvinna skulle vi inte ha varken PMS eller månatliga blödningar. Följaktligen skulle vi vara mindre bitchiga och - vips - då har vi löst kaktusproblemet. Som kvinna hade Gud vetat vilket lidande detta innebär och låtit oss slippa sånt. Och vi skulle inte heller behöva föda barn i outsäglig smärta. Och inte heller skulle hon låta oss gå upp 25 kilo i vikt medan vi väntar barnen. Och inte heller hade hon låtit oss kräva att våra stackars män sticker iväg mitt i natten någonstans för att vi är så himla sugna på murbruk. (Min kollega berättade att hon ville äta hus när hon var gravid. Om man är sugen på något, hur vet man att det är just murbruk man är sugen på? Hur föds en sån tanke?)

För att bli gravid så måste man idka könsumgänge. Och där har vi det största skälet till att jag VET att Gud definitivt inte är kvinna. För om Gud hade varit kvinna så hade hon satt kvinnans centrum för njutning där det är action och inte utanför. Ni som inte vet att centrum för njutningen är utanför själva actiongrottan behöver kanske läsa en bok eller två i ämnet. Och ni som vet, ni vet det och det är bra. Detta är skälet till att Adam kom först, som män nästan alltid gör. (Nåja, vi som har män har naturligtvis hittat de undantag som bekräftar regeln, eller hur?) Nej, Gud är inte kvinna. Gud kan omöjligt vara en kvinna och så otroligt korkad att hon konstruerat kvinnan helt fel.

Jag läste någonstans och har läst det upprepade gånger att det är människan som skapat Gud och inte tvärtom. Det tror jag också. Faktiskt. Därför att vi är tänkande varelser och sedan urminnes tider funderat på varför vi finns? Hur vi kom till? Vad är meningen med livet?  Varför måste vi utstå lidande? Varför måste vi dö? Någon måate ha svaret och så uppfinner man Gud och så skriver man en bok. Och däruti kan man läsa vad Gud har sagt. För över tvåtusen år sedan. Och mer. Om Gud hade funnits och framförallt om Gud varit kvinna skulle Gud anställt någon för att skriva om bibeln eller koranen i ny uppdaterad version. Nya tio budord t.ex.

Uppdaterade Guds Ord

1.) Du skall tro på mig för att det är bra för dig. Men det går bra att tro på din granne eller din undulat också.
2.) Du ska inte knulla runt för du kan få Klamydia.
3.) Du ska inte sno andras texter på internet.
4.) Du ska rengöra luddfiltret i tvättstugan.
5.) Du ska Googla när du önskar Svar, inte be till mig. (För jag har för mycket att göra för att orka lyssna.)
6.) Du ska källsortera.
7.) Du ska regelbundet blogga om din själs älskade.



8.) Du ska lära dig trafikregler om du tänker cykla i Uppsala.
9.) Du ska handla på söndagar för att de som jobbar i affär har tråkigt annars..
10.) Detta är det viktigaste budordet: Du ska vara SNÄLL!

Ja, snäll måste man vara. Snart är det Jul ju och det har inte längre något med religion att göra. Väldigt lite i alla fall. Tomten är Gud och Karl-Bertil Jonsson är som Jesus själv. Alla äter för mycket och ger varandra saker som ingen egentligen vill ha. Eller vill ha förresten... Som ingen egentligen behöver.

Jag hörde en ung tjej prata i sin mobiltelefon häromdagen. Hon sa: "Jag behöver verkligen en iPhone!" Jag kan berätta för er, om ni inte redan visste det, ingen behöver en iPhone. Vad man behöver är tak över huvudet och gärna väggar och golv också. Man behöver mat. Man behöver kläder. Man behöver luft. Och man behöver verkligen kaffe. Det är vad man behöver. Allt annat är bonus. Jag tror minsann att vi är lite bortskämda i det här landet om vi tror att vi behöver en iPhone. Jösses.

Så nu vet ni: Gud är inte Kvinna. Men jag tror inte att Gud är man heller. Gud är en det. Eller så är Gud Fan själv. Om Gud alls existerar.

Och om du tror på Gud, ta inte illa upp. Jag har full respekt för dig och din tro, Och jag förvöntar mig respekt för mig och min otro. Och min åtrå också för den delen. Jävlar i min låda, vad jag saknar Skalman!

Er Egen Gudomliga Honung i Tillvaron /M


Kommentarer
Postat av: Lotta från förr...

Ha ha ha...!! Fan vad vi kommer att ha kul i kväll! Du är störtskön Maria!! Jag har aldrig tänkt tanken att gud skulle vara kvinna, och nu har du, svart på vitt, förklarat varför! "Luddfilter....." Ha ha ha!!

Du är min egen honungs-gud! Är det okej om jag offrar ett glas vin till din ära ikväll?! Lol!



Puss på dig!

Stay smart!

Stay fun!!

2008-11-05 @ 06:45:38
Postat av: Malin B

Att människan har skapat Gud låter som den smartaste tanken av dem alla...

För visst är det ändå lite skönt att ha någon att lägga sitt liv i sina händer på, rentutav att "skylla" på.

JAG gör minsann aldrig fel utan det var "Guds mening".

För egen del tror jag allra mest på mig själv men jag tycker ändå att det är fridfullt att gå till kyrkan då och då. Det är så rofyllt där, då måste jag verkligen sitta stilla och göra ingenting, bara lyssna (eller inte lyssna alls). Så för mig som alltid är i farten är det lite hälsosamt trots allt. ;)

2008-11-05 @ 09:26:58
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Heidi

Folk i Uppsala borde inte få skaffa cykel förrän de tagit cykelkörkort och kan rabbla trafikregler både framlänges och baklänges och förstå att LYSE är till för att synas bra och för att se något själv också kanske. Och NEJ du som sitter och cyklar på en cykel räknas INTE som fotgängare och därmed kan du inte bara styra ut över ett övergångsställe utan att se dig omkring och tro att bilarna tänker stanna för dig. surar



(Dig
= inte du Honung alltså utan.. ja alltså du vet nog hur jag menar).

2008-11-05 @ 11:08:08
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Anna

Det här kan mycket väl vara något av det bästa jag någonsin läst ever ever. Jädrar vad du är klok! Massor av kramar!

2008-11-05 @ 12:54:57
URL: http://annaeleonora.blogg.se/
Postat av: Maria

Mmmmmmm. Så bra. Så jxxxa bra! Gillar lösningen på kaktusproblemet. Då kanske jag blev snäll oxå....

2008-11-05 @ 22:44:01
Postat av: krutte

klart som fan att det är människan som skapat gud. frågan är bara varför? men människor verkar inte nöja sig med ett liv. det ska finnas liv efter döden etc. hujedamig...

2008-11-06 @ 00:02:11
URL: http://blog.rewdboy.com
Postat av: Lallis

Så jäkla bra är du!!

Kram Lallis

2008-11-06 @ 00:09:31
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Mli

Hahaha, du är underbar. Ska skriva ut budorden och sätta lappen på mitt kontor (där det bara jobbar män)!

2008-11-06 @ 13:35:59
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: Mli

Åww, tack! Haha, jag vill vara katten i fotöljen på videon! Nu har jag sjungit den här låten så mina kollegor snart kastar ut mig genom fönstret utan att öppna det =)

2008-11-06 @ 16:45:15
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: S@tu

Hahahahaha.... otroligt klokt inlägg... och sjukt roligt!

2008-11-06 @ 18:47:02
URL: http://mammasatu.blogg.se/
Postat av: B

Listig som en liten rävhona, den där!

2012-06-20 @ 10:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0