Dygd: Trohet

Dagens dygd är trohet. Trohet är en självklarhet i min värld. Då menar jag trohet mot min partner. Jag tror varje gång jag älskar någon att han är den sista jag kommer att ligga med någonsin och jag är nöjd med det. Att vara otrogen finns överhuvudtaget inte på kartan för mig.

Men trohet är inte bara trohet mot en partner. Trohet är något som man även visar sina vänner. Vem som helst, som är min vän, kan räkna med att jag finns där om de skulle behöva mig. Och speciellt efter den senaste tidens turbulens i mitt liv, då mina vänner visat mig en oerhörd trohet och de har funnits där i vått och torrt - hela tiden.

Vad som däremot inte är lika självklart för alla är att vara sig själv trogen. Att vara trogen sitt hjärta, sina ideal, sina egna värderingar... Att följa linjen i sin hand. Inte heller jag har följt vad min magkänsla sagt. Jag har inte alltid gått dit mitt hjärta sagt mig att jag ska gå. Och att inte vara trogen sig själv är det värsta brott man kan begå.

Om man är sig själv trogen behöver man inte ångra sig. För då har man gjort det som varit rätt vid just den tidpunkten i livet. Själv brukar jag försöka göra det som känns rätt och lyssna på mig själv, men det är inte det lättaste. Att vara sig själv trogen kan ofta innebära att offra trygghet och bekvämlighet eller att såra någon och därmed kanske även sig själv. Det kan innebära obekväma förändringar och att slå in på en väg man varken har karta eller kompass till. Att lyssna inåt och att vara trogen sig själv är en smärtsam, lång och ensam resa. Men behöver det vara så?

Nej, det behöver det inte.

Personligen är jag trogen min kärlek, min familj, mina vänner och min blogg.

Det är nu dags för mig att vara trogen mig själv, men jag vill inte göra den resan ensam. Jag behöver uppmuntran, stöd och glada tillrop. Jag behöver massor av kärlek.

Mitt hjärta säger mig nu att jag ska söka njutning. Kroppslig, gastronomisk, musikalisk och själslig njutning. Om jag gör det så är jag mig själv trogen.

Jag började redan ikväll med att ta ett bad och få mina ögonbryn och mitt hår fixat. Kroppslig njutning och själslig dessutom. Min roomie vet precis vad en kvinna behöver. För min kroppsliga njutning saknas bara en läcker (Skal)man. Jag lider stor brist på den sortens njutning.  Men vad ska man göra? Det är bara att lida ut det och se på Brad Pitt så mycket det går i brist på annan pitt inom räckhåll.

Var dig själv trogen. Var även dina vänner trogen. De växer inte på trän.

Vad tänker du på när du hör ordet trohet? Själv tycker jag att det är ett vackert ord.

Bye för nu! Puss & Kram!

/Honung

Suverän låt! *pekar neråt*

 

Kommentarer
Postat av: Lotta från förr...

På tal om att känna sig träffad.... =)



"Att lyssna inåt och att vara trogen sig själv är en smärtsam, lång och ensam resa...."

Du vet ju vilken väg jag valt, eller inte valt.. Men att lära sig att följa sin inre röst och vara sina egna känslor trogna är inte så lätt när man hela tiden strävar efter att passa in i normen och inte fala utanför ramarna. De flesta val jag gjort i livet har jag inte gjort för mig i första hand utan för att göra någon annan glad. Inget fel med att glädja en medmänniska, men om ämnet nu var (o)-trohet, så har jag nog svikit mig själv mest...



Du är en mycket klok kvinna Honung, och du får mig att öppna mina ögon... Det är kanske dax att se livet från den ljusa sidan och börja jobba på att vara trogen sina egna drömmar och inte alla andras =)



Puss på dig hjärtat

2009-02-07 @ 10:11:50
Postat av: Tina

Så klok så klok du är Honung...



2009-02-08 @ 22:58:44
URL: http://meanwhilesomewhereelse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0