Dygd: Generositet

Att vara generös betyder att ge. Man ger pengar, saker, mat, kärlek, tid...

Den största generositeten är att ge av sig själv och sin tid utan att förvänta sig något tillbaka. Det är generositet som heter duga! Jag tycker att någon som ger mig av sig själv och kanske lite mat och värme och kärlek och kaffe är generös. Ja, det tycker jag. Den största gåvan man kan få....

Mina vänner är generösa. De ger mig god energi. Och de har den senaste tiden kuskat hela Uppland runt för min skull. De har gett mig mat och värme och kärlek och öppnat sina hem och sina hjärtan för mig. Sådan generositet har jag aldrig tidigare upplevt och aldrig i livet ens förväntat mig.

Gästvänlighet är också generositet. Om jag besöker släktingar i Grekland så kan jag inte ta dem alla (de är inte så många) på en och samma dag. Om jag inte vill äta ihjäl mig vill säga. Vem du än besöker i Grekland, släkting eller ej, så tvingar de dig att äta. Och de ger dig sin sista ostkant om det skulle vara så. Är du gäst, så är du gäst. Äta ska du. Basta!

Hade en intenetbuddy från England en gång. Fick ett mail en dag där han berättade  att han skulle komma till Sverige den och den dagen och kunde jag möta honom vid stationen den och den tiden? Jodå, sagt och gjort. När jag väl träffat honom och vi käkat lite ringde jag hem till min boyfriend och sa att jag inte visste vad jag skulle göra med denne stackars smått förvirrade engelsman och frågade om det gick bra att ta med honom hem? Jodå, med hem kom han. Han hade aldrig träffat mer generösa människor i hela sitt liv sa han... Som bjuder hem en total främling och ger honom mat och en skön soffa att sova i. Vi blev vänner för livet.

Skalman är generös. Han ger en sin tid, ett öra och goda råd. Han gav mig en massa saker också. För att han kunde. För att han ville. Har sällan eller aldrig varit mer bortskämd rent materiellt. Han hjälpte mig med hyran, han köpte mat och han fixade och donade. Jo, han är generös. Han var generös med kramar också. När han var hemma.

Jag själv försöker vara generös. Jag ger när jag kan. Min tid kan jag ge till den som förtjänar den. Ett öra, en axel att gråta ut mot, mitt hjärta och god energi. Pengar har jag inte mycket, men jag ger om jag kan. Det är inte alltid lätt att vara generös. Men att försöka räcker ganska långt tror jag.

Tack för mig för nu. Återkommer när jag åter har tid. Jag är ledig i helgen!!!! Kan ni fatta vilken gudomlig lycka det är? Lyx. Gimme more!!

Puss & Kram!

/Honung

Många frågar var namnet Honungsbullen kommer ifrån... När jag i tidernas begynnelse skulle välja nick så hade jag denna på hjärnan och på repeat dessutom. *pekar neråt*




Kommentarer
Postat av: Anna

Generositet är också att dela med sig av sina tankar på nätet - Tack för din välskrivna blogg, Honung.



Ha en riktigt härligt helg! Kram. //Anna

2009-02-20 @ 08:55:13
URL: http://earthkeepsonmoving.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0