Dygd: Enkelhet

(Jag längtar verkligen tills jag kommer till synderna... Det är ju sånt man faktiskt sysslar med: Fåfänge, frosseri o.s.v.)

Ok enkelhet.

Att uppskatta enkla saker i livet är en gåva. Ett enkelt leende, en fika på stan, en varmkorv med en god vän, att ta en promenad. Enkla saker som kan förgylla tillvaron avsevärt.

Att vara en enkel männsika tror jag är att vara anspråkslös. Man har inte så stora krav på livet och komplicerar inte saker i onödan. Man lever enkelt. Man behöver inte heller alla prylar som alla tror att man behöver och man behöver inga stora planer eller stora drömmar. Man låter livet gå sin gilla gång och är näjd med det enkla.

Jag skulle vilja ha ett enkelt liv. Men faktum är att jag inte är särskilt anspråkslös. Jag vill ha allt. Och lite till. Hela sagan med prins och allt. Och jag vill verkligen vinna ett par miljoner på lotto och jag vill ha ett hus vid havet i Grekland. Allt säger jag ju.

Faktum är också  att jag  är anspråkslös på ett annat sätt. Jag uppskattar enkelheten i kärleken t.ex. Alltså: Jag älskar dig. Du älskar mig. Då kör vi! Sen att det med tiden kan bli ganska komplicerat är en helt annan historia... Men kärleken är egentligen för enkel för att analyseras sönder och stötas och blötas. Bara leva i det i all enkelhet räcker gott.

Enkelheten i att kunna sitta tyst tillsammans med någon är något underbart och något man ska uppskatta till dess fulla värde.

En enkel gest från någon som visar att han eller hon bryr sig... Det behöver inte vara svårt - inga storslagna gester eller stora ord behövs.

Små saker i tillvaron. En kopp kaffe, en bra film, våfflor, varma tofflor och en glad hund. Enkelhet. Småsaker.

Jag har stora drömmar. Jag har planer för hur mitt liv ska se ut... Om jag bara lär mig att hålla det enkelt, så kommer det att gå bra. Så bra.

Keep it simple.

Enkelhet kan vara en massa olika saker. Olika för olika människor. Olika saker beroende på i vilket sammanhang man tänker på det. Ikväll skrev jag det första som föll mig in bara. Och vad som menas med att det är en dygd är nog... Eh... att man ska leva enkelt helt enkelt. Sluta jaga efter pengar, berömmelse eller status.

Men jag vill fortfarande ha allt. I all enkelhet.

"Ge mig en fast punkt och jag ska rubba världen!"

Nu går jag för jag är trött. Men glad. Ja.

/Honung




Kommentarer
Postat av: Lotta från förr...

Åhhh, vad jag gillar en glad Hunny!

Och i all enkelhet önskar jag dig lycka till med att finna det enkla i vardagen som gör livet värt att leva och mödan värd att kliva ur sängen varje morron!

I have faith in you!!



Pusssssssss

2009-02-19 @ 00:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0