Dygd: Artighet

Ok, då börjar jag med temabloggande dåra. Jag ska skriva om dygder (och synder). Den franske universitetsprofessorn och filosofen André Comte-Sponville har tagit fram en lista på dygder, som är typ 18 stycken.

Den första är artighet.

Artighet är indeed en dygd. Men är man artig av naturen eller är det ett tecken på god uppfostran? Och vem har bestämt vad som är artigt? Artighet för mig är vanlig omtanke. Man håller upp dörren för folk, man reser sig upp för äldre damer på bussen och man hjälper folk i största allmänhet. Det är också att ta i hand på folk man träffar första gången och ha ögonkontakt. Och om någon håller upp en dörr för mig, så är det artigt att säga tack.

På jobbet är jag artig hela dagarna. Jag tar inte i hand på kunderna, men jag hjälper dem på och av med kläder, tillhandahåller skohorn och håller upp dörrar.

Vad kan man egentligen säga om artighet, mer än att de flesta människor är det? De som inte är det anser man vara ohyfsade, ouppfostrade och otrevliga i största allmänhet.

Artighet är ett tecken på respekt för andra människor i sin omgivning. Sen finns det de som är artiga på ett gammaldags vis. Om man går på restaurang med en man så kanske han håller ut stolen åt en och öppnar bildörrar och sånt. Om man inte känner mannen i fråga, så blir man nästan misstänksam av sånt. Personligen tycker jag att det är rätt trevligt att bli behandlad som en dam... Speciellt som jag har ganska god kontakt med min inre bitch och vet att jag kan klara mig alldeles utmärkt utan att folk håller ut stolar åt mig.

Eftersom jag är kvinna, så kan jag bara skriva ur mitt kvinnliga perspektiv. En del kvinnor tycker inte om att bli behandlade som damer, för de anser att det är ett tecken på att ses som svaga. Ingen behöver hålla upp dörren för en stark kvinna, eller öppna bildörrar, hålla ut stolar eller hjälpa dem av eller på med kappor och dylikt. Själv vet jag att jag är stark, men jag behöver inte visa det i alla situationer här i livet. Jag tycker ändå att det är trevligt att slippa få en dörr i ansiktet. Och att bli behandlad som den Gudinna jag faktiskt är. Yes.

Nu måste jag gå till jobbet och jag återkommer en annan dag när jag har tid.

Igår lyckades jag somna ganska tidigt av ren utmattning. Var nära att somna i soffan där hunden låg tryckt emot mig. Sen gick jag och borstade tänderna och grejade. Varpå jag blev pigg och var vaken ytterligare en timme eller så. Men det är stor skillnad på att sova fyra timmar jämfört med sex timmar. Ja. Så idag är jag piggare. Skönt.

Bye för nu!

/Honung - Håller upp dörrar i Tillvaron


Kommentarer
Postat av: S@tu

Aaaaahhh... äntligen kan jag kommentera, har bara fått felmeddelanden när ja försökt på ditt tidigare inlägg.



I alla fall så håller jag med dig! Artighet och respekt kostar inget men är mycket värt... och visst är det trevligt att bli behadlad som en dam

:-)

2009-02-05 @ 12:05:52
URL: http://mammasatu.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Jag höll upp dörren för en äldre dam häromveckan. Då tittade hon på mig och snäste:

"Du jag kan öppna mina dörrar själv, tack skall du ha!"



=)

2009-02-05 @ 15:00:23
URL: http://www.kotteby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0