Ett plus ett är lika med ... förvirring? (Gästblogg av Poeten)

Efter att ha läst de senaste Gizmo-istiskt vinklade honungsinlägg så
borde jag egentligen vara svartsjuk på denna underbara lilla Gizmo,
han får Honungs all kärlek och uppmärksamhet om man tror hennes blogg,
men det är såklart inte så. I verkligheten, där jag bor, så är jag
turligt nog en lika stor del av Honungs liv som Gizmo, och nu när det
gått en tid tillsammans med underbara Honung kan det vara läge att
reflektera lite över vårt liv hittills.

Den stora frågan som dykt upp nu är såklart om världen verkligen är
redo för en Poet/Honung-förening ... Förvirringen som resulterar från
denna unika union kan helt enkelt vara FÖR mycket för världen. För
faktum är att jag är en oerhört förvirrad person, och Honung tävlar
med mig om förstaplatsen i förvirrings-OS. Exempel på Honungs bravader
lämnar jag till Honungs blogg (några exempel finns redan i tidigare
inlägg), men jag återberättar gärna egna exempel för att varna för de
katastrofer unionen rimligen måste leda till.

Första exemplet: vid ett tillfälle på jobbet stod jag med ett ovanligt
stort gäng kollegor i receptionen och skulle gå ut på lunch. När alla
var samlade och redo tog jag täten och skulle traditionellt gå ut ur
receptionen och ner på stan. Väl framme vid ytterdörren så bestämde
sig min hjärna för att glömma den komplicerade handlingen att trycka
på 'nyckel'-knappen och skjuta upp ytterdörren, och jag stod mitt
framför dörren utan att veta hur jag skulle komma ut. Jag visste inte
hur jag skulle göra(!) och ett stort antal människor väntade otåligt
bakom mig. Som tur var finns det kollegor som känner mig väl och en
sådan stod precis bakom mig. Han sade blixtsnabbt och utan förvåning
till mig "Tryck på knappen och öppna dörren". Detta förlöste mitt
hjärnlås och vi kunde alla få vårt dagliga bröd, men varför jag glömde
bort de få praktiska detaljerna i denna enkla handling förvånar mig än
idag.

Otaliga förvirrade episoder har förgyllt mitt liv och ett till exempel
kan belysa vidden av dem. Det kan också vara det värsta: mysteriet med
den försvunna bönkartongen. Efter att ha handlat lite mat och ställt
undan i kylskåp och skafferi så saknades en nyinhandlad kartong bönor
i just skafferiet. Eftersom jag känner mig själv så letade jag igenom
hela lägenheten; jag hade varvat matundanställningen med andra
aktiviteter, startat spel åt Gizmo, rökt en smula, lyssnat på litet
musik ... och vandrat runt överallt så maten kunde stå precis var som
helst. Jag sökte i mikron, badrummet, på hatthyllan, i sovrummet,
cd-hyllan, och även på slutet av letandet i skafferiet igen. 10
minuters letande gav ingenting, jag stod handfallen, kartongen var med
i matpåsen när jag plockade ur den på köksbänken, men bönorna var
borta! Jag gav upp och började med maten, och skulle hämta något från
skafferiet och voilá, där står den saknade kartongen. Jag hade haft
den i handen medan jag letade och när jag på slutet även dubbelkollade
skafferiet så ställde jag dit den, objektet jag sökte! Helt otroligt
...

Jag kan inte hålla mig från att ge några Honungsexempel också (förlåt
mig Honung ...). Bland annat har Honung ledigt promenerat in bakom
bardisken när vi skulle lämna en hotellrestaurang efer en utsökt
middag, en servitris kommenterade glatt: "Vad bra, du kan hjälpa till
med kvällsskiftet". Hon och jag har också fastnat i en labyrint av
stolar på en kryssningsfärja, och vid ett annat tillfälle fann Honung
altanen utanför restaurangen vi skulle äta på mycket intressantare än
att gå in genom ytterdörren. Hon klev glatt förbi ytterdörren och upp
på altanen, stannade, tittade sig förvirrat omkring och fällde en
kommentar i stil med: "Jaha, här skulle jag ju inte gå ...".

Det finns alltså ett visst inslag av förvirring hos oss båda, och jag
har fått känslan av att den förstärkts snarare än förtryckts sen vi
blev tillsammans, och som sagt, jag vet inte om världen är redo för
detta. Men större katastrofer har ju inträffat i världshistorien
(hoppas jag) så det ska nog gå bra. Om det kommer fler exempel i
kommande inlägg vet bara den allsmäktige skaparen Honung, antagligen
kommer Gizmo fortsätta att dominera i inläggen och göra mig än mer
svartsjuk, men snart kanske temat sakta kan ändras till andra
komponenter i Honungs liv, som i gamla dar (*hojtar till Honung*
älskling: jag finns också i ditt liv, och dina vardagsbetraktelser är
väldigt fyndiga så du kan väl skriva om dem).

För övrigt fick jag nyligen veta av Honung vad "Hej" heter i plural på
grekiska, men jag kommer inte ihåg vad ...

(räcker detta älskling, det blir väl inte sexstrejk nu?)

Eder Poet i tillvaron (om än lätt frånvarande vissa stunder)


I stället för musik; Förvirring - Bob Hund

Kommentarer
Postat av: Skalman

Då kommentarerna till Poetens eminenta debutalster här i B-kupan helt uteblivit (...!!!) ser jag mig tvungen att ta till orda.



Jag instämmer högljutt i din önskan om att Honung allvarligt bör överväga att framöver låta dig dela löpsedel med Gizmo och få bli föremål för hennes underfundiga och kärleksfulla betraktelser lite oftare. Helt rätt!



Det är för övrigt min innerliga övertygelse att era gemensamma tillkortakommandon inom det lokalsinneliga (...) området kommer att ge er (och oss?) en aldrig sinande ström av memorabla "Kodak Moments" som jag hoppas ni även framgent vill dela med er av till oss här i B-kupan.



Eloge till ett lysande gästbloggsinlägg och jag ser för egen del fram emot många fler framöver.



Lystring, övriga Honungsdyrkare! Är era uteblivna kommentarer ett bra sätt att välkomna en Poet till B-kupan...? Nä, just det... Så, skärpning!



;-)

2009-08-17 @ 22:55:47
Postat av: anna

haha oh bob hund! underhållande läsning i övrigt ;)

2009-08-20 @ 15:52:43
URL: http://rocknrolltardodpamig.blogg.se/
Postat av: Hannah

Hihihi, ni förvirrade själar. Den där bönhistorien är suverän! Jag skulle bli toooookig på dig om du glömmer t.ex. att man ska trycka på en viss knapp för att komma ut!



Tack för gästfriheten! Hoppas hälsa på hos er fler gånger.

2009-08-23 @ 21:03:07
Postat av: Poeten

Tack för värmande kommentarer, en liten bonusförvirring är på sin plats: igår lyckades jag slänga ett använt kaffefilter, avsett för sophinken, direkt på botten av skåpet under vasken, sophinken hade jag precis plockat ur skåpet och hade i andra handen ... genialiskt!

Hannah: Ja min bönkartonghantering är helt obegriplig, men väldigt rolig, och det var så trevligt med besök, välkomna åter!

2009-08-24 @ 10:24:16
Postat av: Anonym

Mmmmmm, sittandes på t-bananen har jag letat febrilt och till slut i total paaaniiik! efter mobilen i min handväska. Medans jag pratat i den alltså.

2009-09-14 @ 09:22:14
Postat av: Maria Salierno

Hon med mobilen.

2009-09-14 @ 09:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0