En sån karl

Detta ämne har jag redan avhandlat i en annan blogg för flera år sedan. Men eftersom Skalman föreslog att jag skulle skriva om det, så gör jag det. Det Skalman vill att man ska göra, det gör man. Så är det. För det mesta. Han har inga orimliga önskemål heller. Hans ödmjuka natur avhåller honom från det.

Så detta inlägg kommer att innehålla grova generaliseringar och kommer att befästa alla mina fördomar. Bör kanske tillägga att det är skrivet med glimten i ögat och bör läsas så.

Om jag var man för en dag skulle jag:

Helt ogenerat fisa, rapa och klia mig på pungen i tid och otid.
Försöka ragga upp en kvinna för att få ligga och förmodligen få nobben.
Nå de högsta hyllorna i mina skåp.
Använda samtliga köksredskap för att laga den enklaste maträtt.
Oavbrutet blippa med fjärrkontrollen.
Kolla sportresultaten på text-TV med fem minuters mellanrum.

Tro att jag är händig.

Sätta upp lister, tapetsera och skruva ihop IKEA-möbler för att jag tror att jag är händig.

Stänga av öronen när folk pratar för att jag tolkar det som tjat.

Förstå hur en dator fungerar. (Som kvinna är man intresserad av att den fungerar, inte hur)

Veta mitt favoritlags hela historia 50 år bakåt i tiden.

Berätta mitt favoritlags historia 50 år bakåt i tiden för alla som ser ut att ha öron.

Avhandla alla telefonsamtal med mina kompisar på under en minut.

Säga att jag ska ringa och inte göra det.

Tycka att lumpen var den roligaste tiden i mitt liv. Efteråt.

Kunna avgöra på mindre än en sekund om ett program är intressant när jag zappar.

Sist, men inte minst skulle jag förstå alla andra män.

 

För jag förstår dem inte. I rättvisans namn bör det nämnas att de inte förstår mig heller. Som kvinna har jag blivit anklagad för att vara tjatig, ologisk, inkonsekvent och typiskt kvinnlig. Klart jag är typiskt kvinnlig. Jag är kvinna ju. Om jag inte var typiskt kvinnlig, så skulle jag vara man.

 

Min bror gick till en spåtant en gång. Hon talade om för honom att han har väldigt mycket kvinna i sig och att om han haft bara ett uns mer kvinna i sig så skulle han varit homosexuell. Say what? Och hur i hela friden passar då all innebandy, fotboll och hockey och text-TV in i bilden? Jag tycker att min käre bror är så mycket man man kan bli. Men han kanske är mer kvinna i själen och speciellt tillsammans med eventuell flickvän? Inte vet jag… När vi växte upp så var han verkligen en storebror. När han var i en viss ålder och jag var i en annan viss ålder så tilltalade han mig knappt. Och om han gjorde det så sa han något taskigt. Men om någon annan var taskig mot mig, så försvarade han mig alltid och hotade folk med stryk. Det var den stora fördelen med att ha en bror som är sju år äldre. Numera finns det andra stora fördelar. Han är en trevlig prick och har en stor portion humor och så är han snygg också. En bror att vara stolt över.

 

Min egen man har låtit mig få makten över fjärrkontrollen. Jag har i alla mina före detta förhållanden önskat mig makten över den. Nu när jag har det, vet jag inte vad jag ska göra med den. Varken makten eller fjärrkontrollen. Helt ofattbart.

 

Nu måste jag gå. Har saker att göra och optiker att träffa.

 

Puss & Kram små Darlingar till vi hörs en annan dag.

 

Er egen Honung i Tillvaron /M

 


Kommentarer
Postat av: J

Keine anung =/



Men vilket fullständigt lysande inlägg! Manlighet i listform, och inte bara den gamle "ragga brudar och runka", utan hela spektrat =) Tackarrr

2008-11-04 @ 13:43:44
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Maria

Du är ju bara för underbar!

2008-11-04 @ 13:52:33
Postat av: Skalman

Även om jag absolut älskar detta inlägg, så hoppas jag att du kan försäkra mig att dina briljanta generalisieringar endast omfattar män i allmänhet, men inte Ninja Turtles....eller....?



;-)

2008-11-04 @ 13:58:39
Postat av: Honung

Baby Skalman, The Ninja Turtle and the Ruler/Drooler of my universe, det gäller inte dig! Bara män i allmänhet. Love ya!

2008-11-04 @ 14:01:51
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Storebror

Har din mobil dött, eller fungerar den bara att messa till från Luxenburg? :-D

2008-11-04 @ 14:49:08
Postat av: rewdboy

din lista har ett grovt fel!

"Oavbrutet blippa med fjärrkontrollen."



det är nånting som tjejer gör. inte folk utrustade med penis..jag vet. jag har sett. jag har varit med. jag har lidit.

2008-11-04 @ 15:11:08
URL: http://blog.rewdboy.com
Postat av: Mli

Hahaha, jag har skrattat högt, tack för det =) Mycket bra lista, instämmer i allt. (läskigt nog verkar jag lite manlig också om man jämför mig med listan...)



Fick du bara makten över fjärrkontrollen sådär? Vilken man...

2008-11-04 @ 16:20:23
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Kika gärna in i min blogg och lämna en liten kommentar :) Ha en bra kväll!

2008-11-04 @ 16:58:01
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: Lallis

Herregud vad jag har nickat.

Undrar om gångjärnen i nacken är slut nu?s

Jag håller så med dig. För jag hade gjort samma sak.

Då kanske. Men jag säger bara, Kanske.. man hade förstått ett och annat som man likson inte alls gör nu.

Är det verklgien så? Att det är pga testosteronbrist?

probably.

Om man generaliserar.

Och hårddrar.

Hm.

Undrar vad Skalmans gensvar hade blivit.

Jag menar i frågan om vad HAN hade gjort om han var kvinna för en dag.

Och alla andra killars också, för den delen...

Spännande;)

Kram, goaste du!

/Lallis

2008-11-04 @ 18:09:33
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Malin B

Jag har inte makten över fjällkontrollen, alltså är jag inte man! ;)

Du skrattar nog på dig om jag dessutom erkänner att jag inte vet hur man får på tv-apparaten!

Jag ser så himla lite så när jag väl ser är resten av familjen också bänkade i soffan så då låter jag dem sköta det hela. =)

2008-11-04 @ 21:44:02
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: J

Mjo, det börjar verka kärlek bannimej iaf ;)

Nä kudos för det, hade du gjort det så hade jag iofs inte varit inne här från förstaste början haha

2008-11-04 @ 22:19:16
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Heidi

Mina två senaste pojkvänner (inklusive den nuvarande Darlingen alltså) har varit smått beroende av text-tv av flera anledningar. Så det är fanimej en typisk killgrej - for real. ;p



Om jag vore man och drack öl så skulle jag kanske börja säga som mina bröder alltid gjort; oavsett hur många öl de fått i sig så har de, om någon frågar, bara druckit två. ALLTID två (även om de egentligen hinkat i sig tio burkar eller så). ;)

2008-11-04 @ 23:11:59
URL: http://eksynyt.blogg.se/
Postat av: Mattias

Tillhör nog inte heller de du generaliserar över men roligt var det :)

2008-11-05 @ 09:33:20
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0