Något vettigt

Nu har jag äntligen gjort det. Jag gjort något jag har tänkt på väldigt väldigt länge...

Jag trodde att jag kanske skulle behöva sitta här ensam i jul, ni vet. Jag kanske skulle kunna snylta in mig hos min före detta svägerska, där min brors barn ska befinna sig denna julhelg. Förra året var det hos min kära bror och satt ihoptryckta i soffan, kärleksfullt och underbart. Då var jag också där. Nåväl, jag har inte kontaktat barnens mamma och frågat om jag skulle kunna få snylta där. Det är ju inte min familj utan bara delar av den. Jag skulle kunna åkt till min bror. Jovisst, inga problem. Men jag trodde att han eventuellt skulle åka någonstans - jag visste inte riktigt.

Så jag bestämde mig. Jag kontaktade helt enkelt kyrkan. Jag frågade om de skulle ha någon verksamhet för hemlösa under julen och om jag kunde hjälpa till. De verkade bli glada. Så nu är det bestämt. Jag ska vara i kyrkan på självaste julafton och servera lite julmat, prata och umgås och försöka sprida lite glädje. Helt enkelt vara medmänsklig. Och jag är så glad att jag verkligen gjorde slag i saken. Jag har tänkt på det i flera år - att jag kanske skulle kunna göra något. Inte bara under julen utan någon gång då och då, när jag är ledig.

Jag har inga pengar, men jag har ett hjärta och jag har inga problem med att dela med mig av det. Och speciellt inte under julen. Jag tänkte bara på allt som vi gör under julen i det här landet. Vi köper presenter som ingen egentligen behöver (även om det givetvis uppskattas). Vi äter mat. Mängder med mat. Otroliga mängder mat. Sen äter vi lite mer mat. Allt detta medan det finns människor i vårt land som inte har mat för dagen eller tak över huvudet. Människor som inte har någon alls som de kan "snylta in sig" hos. Och människor har en viss stolthet dessutom. Man frågar inte gärna.

Så, i stället för att sitta ensam i min jättemysiga lägenhet och mumsa After Eight så tänker jag göra någit vettigt av julen. Något som jag tror är meningsfullt och givande både för mig och dem jag försöker hjälpa. Lite bara. Det kommer aldrig att bli tillräckligt - men om jag kan bidra med lite så kanske det gör skillnad för någon. Jag är inte ute efter att rädda världen. Jag vill bara försöka hjälpa till med det jag kan och se någon le. Det är allt.

Plötsligt, efter att jag lovat bort mig fick jag två alternativ till julfirande. Naturligtvis... Men nu har jag lovat att hjälpa till och då tänker jag hålla det. Det är något jag verkligen vill och brinner för. Så jag tänker göra det. Förresten så fick jag tre alternativ till julfirande. ett av dem var av min käre storebror som sa: "Om du inte ska vara i kyrkan så kan du ju glida förbi, fast skinkan är nog slut då." Hans barn ska vara där kvällen innan och grabben kommer hem från Norge och kommer förmodligen äta upp juskinkan. De är så underbara, de mina.

Så, julen är räddad och det känns härligt. Jag tror att det kommer att bli en fantastisk jul.

Nu ska jag gå.

Puss & Kram!

/Honung - en Tomte på loftet och er Tomte i Tillvaron. :)


Do they know it's Christmas - Band Aid



Kommentarer
Postat av: Finneninjan

En riktigt fin och bra idé av en riktigt fin och bra människa :)

2010-12-17 @ 05:35:01
Postat av: Mattias

Jättefint gjort av dig och något som förhoppningsvis känns väldigt bra för dig att göra också.



2010-12-17 @ 08:15:46
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: j

Du är en tuff Tjej!

2010-12-17 @ 08:17:53
Postat av: Hannah

Vilken fint initiativ! Du är välkommen hos oss oxå.:)

2010-12-17 @ 13:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0