Lyktan

Vi glömde den förbannade lyktan!

Utanför dörren till jobbet har vi en lykta med ett ljus i som lyser upp i mörkret för folk och fä. Vi ställer ut den på morgonen och tar in den på kvällen. Förra lördagen glömde min kollega och jag att ta in den när vi låste dörren och gick hem. Jag gick omkring hela kvällen med en känsla av att ha glömt något, för att klockan ett på natten ropa högt: "LYKTAN!"

Ok, söndagen kom och när jag så öppnade butiken på morgonen så var naturligtvis lyktan borta. Saker försvinner alltid om man lämnar dem utan uppsikt i en storstad. 99 gånger av 100.

Sålunda stövlade jag senare in på Åhléns, efter överläggningar med kollegan och en överenskommelse att ersätta lyktan ur egen ficka. Lyktorna på Åhléns är förbannat dyra så jag sket i att köpa någon. Utan lykta arbetade vi hela söndagen.

Så vi bestämde oss för att åka ut till ett billigare ställe och köpa en ny. Vi fixade skjuts och sedan for vi hela Uppland runt och sökte med ljus och lykta efter en lykta (det går bra att skratta här eftersom jag är så otroligt vitsig). Bauhaus. Rusta och Gud vet var sökte vi. Utan att finna. Vi gick sedermera in på Plantagen och fann Upplands finaste lykta. Den var ännu dyrare än den på Åhléns. Men då hade vi jobbat hela dagen, vår chaufför hade en tid att passa och vi var trötta så vi köpte den fina lyktan på Plantagen.

Sedan gick vi hem till min kollega och åt stans godaste paj och drack vin. Hon bjöd också på päronlikör och jag blev allt lite fnittrig. Ja, det blev jag och jag glömde allt vad lyktor heter.

På måndagen skulle jag öppna butiken igen och så fort jag låst upp dörren så knackade det på den och utanför stod en man med vår lykta i handen. Precis mittemot butiken står två karlar och säljer väskor, vantar, mössor och sånt varenda jul. De hade tagit hem lyktan på lördagen, hade en vilodag på söndagen och tog med sig lyktan tillbaka på måndagen. Man blir rörd till tårar, eller hur? Vilka fina, ärliga och hjälpsamma människor det finns.

För övrigt går jag omkring som en äggsjuk höna och ägnar all energi åt att hitta ett boende. Laura Ashley tapeterna gick förlorade. Nu väntar jag samtal angående en annan, antagligen utan Laura Ashleytapeter, men kanske fin ändå.

Wish me luck!

Nu går jag för jag är hungrig.

Puss&Kram!

/Honung


Kommentarer
Postat av: ninjan

Jag håller tummarna :) för att du ska hitta en riktigt bra lägenhet!



Tur med lyktan där också förresten :) och så vilja önska dig en glad jul, det är du värd :)

2009-12-16 @ 15:28:32
URL: http://rocknrolltardodpamig.blogg.se/
Postat av: Micke

Det finns bra människor där ute...trevligt tycker jag! :)

2009-12-18 @ 13:17:44
URL: http://beckfjall1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0