Attitude of gratitude

Vaknade upp denna morgon med Pippi Långstrump Theme i huvudet. Dessutom var det en morgon då jag slapp vakna med hosta. Kan ni förstå hur underbart det känns? Det är en känsla av att kommit lite närmare himmelriket. Indeed. En sak att vara tacksam för. Ytterligare en kanske jag ska säga.

För övrigt är jag tacksam för att jag lever och inte har några allvarligare sjukdomar än hosta.

Jag är också tacksam för min familj, som är världens underbaraste. För mig är de bäst i världen och visst kan de ha sina sidor, som alla andra, men jag älskar dem utan förbehåll och då är det inget snack. De är bäst. Punkt.

Jag känner en oerhörd tacksamhet för mina vänner. Tänk att det finns så många underbara människor i den här världen och några av dem är mina vänner. Tänka sig att de vill vara med mig. För en vän kan jag göra vad som helst. Jag skulle kunna ge en vän mina sista pengar om hon eller han behövde dem bättre. Utan mina vänner skulle jag vara en olycklig själ. Och en del av dem har jag inte ens träffat, men ser dem som vänner ändå för att jag tycker om dem. Ljusglimtar i tillvaron.

Jag är tacksam för att jag varje dag får äta mig mätt.

Och för att jag varje natt får sova i en mjuk och varm säng.

Jag är outsägligt tacksam att jag kan se och höra och gå och stå. Och springa när det behövs (efter bussen på morgonen).

Jag är tacksam för att jag kan tänka och känna och andas och leva. Skratta och gråta. Att jag inte mist förmågan att se det positiva hos människor (tills motsatsen är bevisad). Att jag inte mist förmågan att älska någon. Att jag inte mist förmågan att se skönheten som finns runtomkring mig. I en ljuslåga. I naturen. I ett barns ögon... You name it.

Jag är tacksam för mannen som kom in i mitt liv med humor och värme. Han kom med visdom och kärlek. Han tror på mig. Han säger att jag kan. Och som i ett magiskt trollslag så kan jag. Nästan allt.

Skalman.

Ljuset i hans ögon. Värmen i hans famn. Hans röst och andetag (och snarkningar). Han små pärlor av visdom. Hans sätt att hjälpa mig med att strukturera upp min tillvaro. Hans romantiska sida, som visar sig på alla möjliga sätt man kan tänka sig och några sätt man inte i sin vildaste fantasi kunnat tänka sig. Hans förmåga att få mig att skratta så att tårarna rinner. Hans sätt att se mig. Rakt in i djupet av min själ. Och ändå älska mig som ingen annan.. Hans inlägg igår som gästbloggare här hos mig visar med all önskvärd tydlighet vad jag ser hos honom. även om han inte själv förstått det, som han skrev. Jag är övertygad om att ni - kära läsare ser det tydligt. Han är en av mycket få prinsar man har kysst som inte förvandlats till en groda.

En till sak att vara tacksam för är att ni skriver. Ni som får mig att tänka. Ett steg längre. Ni delar med er av era liv. Jag är så himla glad att jag får ta del av det som är ni. Och jag är så glad för att ni läser mina små alster. För era kommentarer och glada tillrop. Varenda stavelse gör mig så himla glad. Glädje är underbart och att få känna det en grå oktoberdag är en gåva. Så tack!

Skalman
är också jätteglad för er respons på hans inlägg. Feedback är underbart och speciellt positiv feedback. Han har skrivit ett litat tack till er bland gårdagens kommentarer.

Jag har äntligen blivit tillräckligt frisk för att orka tänka på städning. Jag ska förpassa Skalman och hans dator med jobb å jobb å jobb in i ett annat rum, så att jag kan få städa ifred, med min iPod på högsta volym. Tack Skalman för den! Och för skivan med den bästa musiken ever! Han skämmer bort mig och inte bara med kyssar.

Men först: Lunch.

Puss & Kram, kära läsare. När det blåser hårt - kom ihåg att en dag blir det vindstilla och man kan höra fågelvitter.

Er Egen Honung i Tillvaron /M

Detta inlägg är inspirerat av Lallis, som med sina kloka inlägg gör varenda människa glad.

Dagens video tillägnas min familj, mina vänner och inte minst Skalman.


Kommentarer
Postat av: Mli

Å vad fint =) Skönt att hostan är över, men vadan Pippi? Hahaha!

2008-10-20 @ 13:38:42
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag trodde först att du var nyreligiös när jag läste om all din tacksamhet.

Det ÄR klokt att vara tacksam, religiösa människor verkar vara så kloka och tacksamma hela tiden.

Lallis är också klok! Gillar er båda.

Förresten så blir jag alltid så där nyreligiös när någon sjukdom flaxat ut genom kroppen, så det är ett säkert friskhetstecken kom jag på nu i samma stund som fingrarna glider över tangentbordet.

2008-10-20 @ 13:46:30
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: anna

Jättebra att man är tacksam :) låter som att du borde fira thanksgiving som i usa :) med kalkon o hela köret!

2008-10-20 @ 14:15:47
URL: http://rocknrolltardodpamig.blogg.se/
Postat av: Lallis

Love you!

Så go du är:)

Jo serdu; Jane Hellen hittade jag på Rusta.



Jag höll på att tro att jag gått in i en tidsmaskin ett tag. För de hade även Ölschampo!

Kommer du ihåg det?s



Och jag blir varm i hjärtat när jag är här inne och läser.

Jaaaa; du gör det med mig och probably med resten som kommer in här och läser hos dig.

KRAM

2008-10-20 @ 15:57:21
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: anna

oh ja skaffa en fond till mig!

2008-10-20 @ 19:17:26
URL: http://rocknrolltardodpamig.blogg.se/
Postat av: Mattias

Ja många av oss ska vara tacksam för det man har och att man t ex bara råkar ut för förkylning när andra lider av så mycket värre saker. Ibland när jag känner mig extremt gnällig brukar jag lyssna eller tänka på Uffes "Gå ut och var glad din djävel"

2008-10-20 @ 20:57:18
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Linda

Amen! Så sant som det är sagt det du skriver! Och som svar på kommentaren i min blogg så kör jag med apotekets schampo, men det är med parfym... får väl vänta tills schampot har tagit slut, så jag kan köpa nytt... det är inte så där hiskerligt mycket kvar. Kom även fram till att det är lite väl ofta för mitt hår att palla med att tvätta det varannan dag... Annars är det bara bra med mig, det knallar och går som man brukar säga ibland. Hur är det själv, nu när hostan gett sig och du inte längre är hög på hostmedicin?

Och just det, Skalman, vilken skrivare han är!! Han får hemskt gärna skriva fler gånger!

2008-10-20 @ 21:56:24
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Heidi

Thanksgiving? :D

2008-10-21 @ 12:24:01
URL: http://eksynyt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0