Kvinnogöra

Vad har ni för arbetsfördelning i ert hem?

Pratade med min kollega om detta idag. Hon sa: "Jag hinner aldrig titta på TV. När jag kommer hem lagar jag mat och gör i ordning matlådor till mig själv och min man och min dotter nu när hon PRAOar. Sen måste jag diska. Sen städar jag toaletten för det gör jag varje dag!"

Till saken hör att hon har varit sjukskriven i två månader för att hon haft outhärdligt ont i hela kroppen. Så jag ifrågasatte naturligtvis arbetsfördelningen i hennes hem. Sånt ska jag i och för sig absolut inte lägga mig i, men blir man inte lite förvånad att hon är som en slav i sitt eget hem, när hon har en fullvuxen man och en nästan vuxen dotter? Nåja, jag frågade lite stillsamt bara om inte hennes man kunde hjälpa till med toalettstädningen åtminstone (hans bristande kunskaper i kulinariska läckerheter har många gånger stötts och blötts på arbetsplatsen). Hon utbast då med en chockerad min: "Varför ska han göra det?" Min motfråga lydde då: "Varför ska du?"

Då fick jag höra minsann. Att städa toaletten är kvinnogöra. Han skulle få noll respekt av henne och deras tre barn om han nedlät sig till att städa familjens toalett. Hon skulle inte se honom som en riktig man om han gjorde det. I hennes ögon skulle hon aldrig kunna respektera eller tända på en man som gör sånt. Man undrar om hennes man någonsin bajsar?

Vi är från helt olika kulturer helt klart med fullständigt olika uppfostran. Detta framstår allt klarare för varje dag som går. Min kollega frågade en annan invandrarkvinna från Iran om hon ville att hennes man skulle städa toaletten hemma hos henne. Kvinnan svarade "Varför inte? Han bajsar i den." Min kollegas man skiter i toaletten i alla bemärkelser. :)

Det är intressant att få en inblick i andra kulturer. Så olika vi är... Det som vi brudar tar för givet i Sverige är inte alls självklart i andra länder. Och det inkluderar toalettstädning. Den som skiter får städa. Och alla skiter. Män som kvinnor. Och i andra länder är det kvinnogöra! Hon frågade mig om jag låter Skalman städa toaletten... Naturligtvis. Han gör det bättre än jag. Jag behöver nya brills för jag ser utomordentligt illa. Väldigt illa. Så illa att jag var tvungen att köpa ett förstoringsglas för att kunna läsa bruksanvisningen till min iPod. Kan ni fatta detta? Min kollega som inte respekterar män som städar toaletter frågade mig idag om jag tar av mig mina brillor när jag sover och hur jag i så fall hittar till toaletten mitt i natten om jag behöver. Jag förklarade att jag visserligen ser dåligt, men att jag inte är blind.

Hur funkar arbetsfördelningen hemma hos er? Och vad exakt är en riktig man?

Min andra kollega har förresten gått ur Jehovas Vittnen, för hon vill fira jul precis som alla normala människor, Halleluja, undrens tid är ännu inte förbi!

Puss&Kram!

Dagens länk (eftersom html.grunkan tydligen inte funkar för mg ikväll): I want to break free - Queen
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej och välkommen till stenåldren, kind of?! Vilket liv! Själv försöker jag få min nioåriga son delaktig i allt möjligt skojigt här hemma... Städning, matlagning - you name it. Ve mig! Kram på dig, sötnos!

2008-10-23 @ 23:37:35
URL: http://annaeleonora.blogg.se/
Postat av: Oggy

Jag får fan göra allt här hemma, asså. Jag städar, diskar, tvättar och lagar mat.



Helt jävla unfair. Ge mig hjälp att orka, gud!

2008-10-24 @ 07:26:42
URL: http://oggygroggy.blogg.se/
Postat av: Angelina

Jaaaa, hur funkar det egentligen? Jag har ingenting att klaga på måste jag säga för jag tycker vår arbetsfördelning i hemmet är bra :D

2008-10-24 @ 09:24:55
URL: http://blandadeord.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Trodde att du skrev om mig till att börja med! ;)

Men så passade det ju inte att jag hade en dotter på Prao, det är ju min son.

Hemma hos oss städar jag toaletten de flesta gångerna. Barnen aldrig... Herr Bayard när han känner för det men ofta hinner han aldrig känna för det eftersom jag alltid redan gjort det.

Hemma hos oss gör vi det vi känner för/tycker behövs och när vi inte känner för det så struntar vi i det. Jag känner dock (oftast) alltid för att ha det snyggt, rent och prydligt hos mig så därför plockar jag ständigt. Herr Bayard vill alltid ha fina gräsmattor, ren bil, varmt hemma och hugger därför ved. Jag bryr mig inte ett skvatt om gräsmattorna och skulle aldrig hinna ut före honom till gräsklipparen ändå t.ex.

Däremot bytte jag alltid alla blöjor på barnen när de var små, jag var alldeles för dålig på att ställa krav då... Kunde ju inte gärna vänta tills herr Bayard skulle "känna för" att ta bort bajsblöjor. =( Men det är ju preskriberat nu...

2008-10-24 @ 09:28:27
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Mattias

Vi är nog väldigt jämnlika här hemma även om jag nog städar/plockar lite mer än min flickvän medan hon fixar mer med Max kläder och annat. Jag har då aldrig reflekterat över att det skulle vara omanligt att vilja ha snyggt och rent i hemmet! Man undrar ju hur de män som tänker så har det i hemmen när de lever som singlar?



Blöjbytena bävade jag inför men har inga problem alls och byter ständigt blöjor...



När det gäller badrummet brukar jag städa det oftast medan tjejen tar kylskåp och sånt.



2008-10-24 @ 10:54:00
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Laila

Men snälla nån! :-O

Det är verkligen intressant att prata med människor som är uppväxta i andra kulturer...

Här fördelas det lika, någorlunda i alla fall. Allt beroende på dagsform och så.

Kör in 6½-åring med jämna mellanrum så han också lär sig att hjälpa till

2008-10-25 @ 20:36:33
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: rewdboy

"normala människor" firar jul?

intressant eftersom julen egentligen är en religiös högtid. nu firar ju iofs jag åxå jul fast jag är ateist och inte med i nån kyrka. men det är endast för att jag fallit för det svenska grupptrycket...jag är en dålig människa

2008-10-27 @ 10:41:18
URL: http://blog.rewdboy.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0