Separationsångest

Nu har Skalman åkt iväg igen och det är lika jobbigt varenda gång. Jag vet ju att det är för en kort tid - bara tre veckor eller så - men jag har separationsångest big tajm när han åker iväg. Lägenheten blir så förbannat stor, för han har ett sätt att närvara i ett rum så att allt glöder. Och när vi är tillsammans så är livet ljuvligt, I'm telling you. Vi snackar så bra och vi skrattar så bra och vi sitter tysta så jävla bra. Att ha någon som delar ens tankar och delar ens humor och dessutom kan dela ens tystnad är unikt. Det är inte varje dag man träffar någon som man kan vara sig själv med helt och fullt. Med undantag av familjen, så är det mycket få människor som orkar ta en som man är. Det onda med det goda.

Det här med separationsångesten sitter djupt i mig. Mycket djupt t.o.m. Rädslan att bli övergiven är ibland överväldigande. Övergiven, bortvald, att inte vara bra nog, att inte räcka till. Precis som min ganska mycket äldre bror, har egentligen hela mitt liv kantats av separationer. Därav har man blivit en trygghetsjunkie av mycket stora mått. Och livet har blivit en ständig jakt på bekräftelse.

Att lära sig att bli trygg i sig själv och att bekräfta sig själv är en livslång resa. Det jag lärt mig är i alla fall att ingen kan rädda mig. Jag kan absolut inte förvänta mig at bli räddad, bekräftad, att ha en flytväst i form av en annan människa. Och den enda garantin jag har är att jag aldrig överger mig själv. Någon annan garanti har jag inte. För det finns ingen garanti att människor man älskar alltid kommer att finnas där.

Därför är man så rädd för att göra fel. Att vara för mycket si eller så. Att vara för på. Att vara jobbig. Men det är uttröttande att alltid försöka vara till lags. Om jag utplånar mig själv för att vara en annan människa till lags, vad finns då kvar av mig? Min rädsla för att bli avvisad och bortvald är inte större än min önskan att mötas av en öppen famn och att bli vald - för min egen skull.

I takt med att jag blivit äldre har min rädsla för att bli avvisad krympt alltmer. Jag har lärt mig att alla inte tycker om mig. Jag har accepterat det. Och om de inte tycker om mig - människor som egentligen inte betyder någonting - so be it. Jag kan aldrig vara någon annan än den jag är och tycker folk inte om det, så är det så. Det som är viktigt för mig är att de jag tycker om känner samma sak tillbaka.  Men jag tänker inte ändra på mig. För jag har äntligen lärt mig att tycka om mig själv. Jag vet att de som faktiskt tycker om mig gör det för att jag är jag. Det är trygghet. Lite av den där rädslan att bli avvisad finns fortfarande givetvis kvar. Jag vet inte om den någonsin kommer att försvinna, men den har krympt.

När jag älskar någon älskar jag fullt ut. Jag ger allt. Därför är det väl ganska naturligt att vara rädd för att bli bortvald. När man ger hela sin själ och lägger sitt hjärta i någon annans händer, för att sedan kanske bli övergiven är skrämmande. Men jag kan inte göra annorlunda. Vad är det för mening med kärleken om man inte ger allt? Man måste våga göra det... Om sedan allt går i kras och kärleken tar slut - ja, sånt händer. Men en gammal klyscha är denna att man måste våga för att vinna - och vara beredd på att förlora. Men först måste man identifiera vad man har att förlora - och vad man kan vinna - och väga dessa två emot varandra. De flesta av oss har inte så mycket att förlora om vi bara vågar vara genuina rakt igenom. Det viktigaste är att man inte förlorar sig själv på vägen. Om man gör det kommer man en dag att kraschlanda med ansiktet nere i mullen.

Så jag ger det jag har att ge. Om det inte räcker så kommer jag att känna mig pretty nedtryckt ett tag, för att sedan resa mig igen. Och försöka en gång till. Jag har lärt mig att våga.

Trygghet och tillit. Det är grunden man vill stå på. Och det är så skönt att växa och att lära sig att vara trygg i sig själv och känna tillit till att man faktiskt duger som man är. Varken mer eller mindre. Ibland är man liten och ynklig och då är man lyckligt lottad om man har någon som är där. Som finns där för ens egen skull.

Det är Skalman för mig.

Jag saknar honom för att vi snackar så bra. För att vi skrattar så bra. Och för att vi sitter tysta så bra. Och hela tiden håller han min hand.

Nu ska jag gå och följa en spännande förljetong bland Lallis kommentarer. Jag har klurat på det här med rädslor ett tag. Och så skriver hon om rädslor precis idag... Spooky. Muchos.

Blogg.se bråkar med mig och jag kan inte längre lägg upp videos här. Är det bara jag, eller gäller det er också?

 Dagens När Allt Gått I Kras:

Angels - Robbie Williams

Well. vad kan jag säga? Det finns två människor vars öden var sammanfogade ett tag. Men ödet och livet tar ibland andra vägar än de man tänkt sig... Jag tillägnar detta inlägg till dem. Ni vet vilka ni är, eller hur? Om inte... Jag tänker inte avslöja någonting. Aldrig i livet ejkä senkään jälkeen!

Puss & Kram små Darlingar tills vi hörs igen!

Er Egen Honung i Tillvaron /M

Kommentarer
Postat av: Lallis

Åh, så på pricken skrivet.

Det är så man känner det. Precis hur du känner.

Och jag känner med dig i din frustration över att Skalman åker iväg. Och jag håller med helt och fullt.

Hur ska man älska om inte till 100%?

Det förstår inte jag.

Och när man gör det, så BLIR man sårbar.

Och man kan bli rädd. En hel del.



Det där är ju en dröm; att hitta någon som man liksom bara KAN vara sig själv med. I alla lägen. Det är så lovely att jag får tårar i mina ljusblå.



Och du...

KRAM. En lång en. Varm.

/Lallis

2008-10-26 @ 17:21:56
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Mli

Ja..all alone...Den här gången har jag tur och behöver bara vänta till på fredag. Men ändå, det är verkligen superjobbigt att säga hej då. Tänk vad härligt det blir när vi får säga hej då till våra älsklingar på morgonen och veta hela dagen att vi får träffa dem framåt kvällen igen. Jag längtar dit så jag nästan spricker =) Nu ska jag lägga mig och krama och lukta på kudden bredvid mig. Godnattis!

2008-10-26 @ 21:59:54
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: Skalman

Alltid nära. I tanken. I hjärtat.

2008-10-26 @ 22:06:18
Postat av: Jenny

Otroligt fint skrivet. Känner igen mig lite i det du skriver... dock har jag inte den där någon, men har haft en del som varit när att bli det, som jag gett all min uppmärksamhet och kärlek till. Dock har det aldrig varit tillräckligt...

2008-10-26 @ 22:43:29
URL: http://jennyam.blogg.se/
Postat av: Vero

Du är inte ensam. Jag är likadan. När maken är bortrest så är det så tomt. I både själ och hus.



Mycket välskrivet, mitt i prick.



Hittade din sida via Lallis.



Önskar dig en bra dag!

2008-10-27 @ 11:15:34
URL: http://verosparlor.blogspot.com
Postat av: Lallis

Kommer in och skriver. Är det ovanligt att jag skriver? Nä. Inte ett endaste dugg.

Men det jag vill förmedla till dig är en massa värme.

För att du är du. Och ge dig en stor "måndagskram".

/Lallis

2008-10-27 @ 11:33:51
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Lotta från förr...

Goa fina Maria... du har ett sätt att få ord på tankar som jag inte ens visste att jag ägde... och ändå träffar du så klockrent mitt i prick i din beskrivning av rädlan att överges... rädslan att inte vara till lags... rädslan att stå ensam kvar.. Du vet vad jag pratar om och du vet vilka outgrundliga vägar jag söker bekräftelse på... Allt för att få känna att man FINNS...

Puss hjärtat, vi hörs snart <3

2008-10-27 @ 16:20:15
Postat av: J

Tack så mkt! =)

2008-10-27 @ 21:45:51
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Malin B

Du skriver så fint om Skalman så han måste bli alldeles rosig om kinderna! =)

Visst är det ändå lite tur att ni kan höras/skrivas under denna långa tid ifrån varandra.

Längtantid kan jag kanske kalla det.

Nej, man kan aldrig lägga sitt liv i någon annans hand men det är himla skönt när någon kommer och fixar vingarna de dagar de inte fungerar. =)

Du kom med på ett hörn i min blogg i dag förresten. Med tanke på din yrkeskunskap. ;)

2008-10-28 @ 19:51:52
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lallis

HOnung: Yes Pleeease!

Skulle vara ännu roligare att vara galen ihop med dig ju:)

Probably hade vi väl fått bakläxa dagen efter av våra (o)tränade magmuskler. Men det är sådana smällar man så gärna tar när man har kul.

KRAAAAM och en kram till för , förra kommentaren. Jag tänker på dig och skickar en massa ljusa tankar och varma kramar. Portionerar liksom upp dem lite under dagen sådär. Ooops; där kom en kram från Lallis( i snabbköpet) Ooops; där kom en till(i soffan)..ja, du förstår nog hur jag menar. Jag tänker verkligen på dig och inser att det måste vara skittrist att inte ha sin älskade hos sig helat tiden.

2008-10-28 @ 22:58:18
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Världens Bästa Magnus =)

Det är underbart att älska någon, och att bli älskad av någon, och att älska med den som man älskar.



De va mina tankar som kom när jag läst de du skrivit.



Min dag kommer bli lite rosa =)



Tack för de Honung

2008-10-29 @ 08:21:33
Postat av: Mli

Nja, jag och mössan försöker att lära känna varandra nu. Imorse satte jag på mig den i bilen och tog av mej den innan jag klev ur. Vi måste bara vänja oss vid varandra så blir vi nog rätt snygga ihop i sinom tid =)

2008-10-29 @ 09:37:30
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0