En Tuff Brud

Jomenvisst kändes det bättre när jag vaknade. Absolut. Och att det dessutom var ljust och små solglimtar här och där gjorde hela livet lite.. bättre helt enkelt. Dessutom skulle jag ju hämta Pudeln Pia och ta med henne till Världens Ände, så här är vi nu. Vi har varit ute och gått och kelat lite och nu sover hon. Och hon snarkar, gott folk. Synd att jag inte fick med mig öronpropparna från stan...

Så, livet... Vad kan man säga om det? Jag överlever. Och människor har överlevt värre saker genom alla tider. De har överlevt naturkatastrofer, koncentrationsläger och allt möjligt.. .You name it. Och när man sätter det i ett sånt perspektiv, så ter sig min blues och mitt gnäll som ganska obetydligt och futtigt. Men inte mindre jobbigt för det.

Egentligen är det lite roligt när man tänker efter. När jag är själv klarar jag av allt på egen hand. När Skalman är i närheten så klarar jag inte av att öppna en glasburk eller skruva i en glödlampa... Ok, jag överdriver. Glödlapor kan jag skruva i under vilka omständigheter som helst, men glasburkar kan jag inte öppna. Jag blir ett jävla våp.

Ofta har jag fått höra att folk tror att jag är kaxig och dryg efter att de träffat mig första gången. Och att jag är så stark och aldrig behöver hjälp med någonting. En Tuff Brud helt enkelt. Sen fattar de att jag snäll.

En del tror att jag är en pajas alla dygnets timmar och att man absolut inte kan ta mig på allvar. Aldrig någonsin. Sen när jag är allvarlig och djup någon gång, så blir de förvånade. Och tar mig inte på allvar då heller. Och de blir mållösa, som ni efter mitt förra inlägg.

En del tror att jag är allvarlig och djup hela tiden. Och när jag säger något roligt, så blir de förvånade och utbrister häpet: "Men du är ju rolig!" Och blir nästan förbannade (och förvirrade) av att den bild de hade av mig inte stämmer överens med hela sannigen.

Men jag är ju allt det här. Jag är hon som skrålar till Schlagers och dansbandslåtar. Jag är hon som går vilse i min egen sko och snubblar mig fram genom tillvaron (och går rakt in i dörrposter). Jag är hon som gråter till filmer och ibland till Idol. Jag är hon som drar vitsar och kommer med kvicka kommentarer. Jag är hon som sitter tyst en hel kväll på en fest och folk tror att jag är det tråkigaste som finns. Men jag är också hon som ibland är medelpunkten på en annan fest. Jag är hon som människor tror att de kan läsa som en öppen bok, för de orkar inte titta efter. Jag är hon som är otroligt ytlig ibland. Jag är hon som är rädd för att blotta själen, för den är redan full av ärr och lite kantstött. Jag är hon som är osårbar och stark. Jag är också hon som är sårbar och ynklig.

Vi människor är sådana. Vi har tusen olika sidor och visar dem vi väljer att visa när det passar. Själv har jag inte så himla stor kontroll egentligen. (Om jag sitter tyst en hel kväll på en fest, så är det inget jag väljer. Men då och då kan jag bli otroligt blyg bara.) Men alltsom oftast visar man det man vill visa. Varken mer eller mindre.

Jag tror Skalman har sett alla sidor. Det är därför jag saknar honom så mycket. För att jag kan vara allt och inget tillsammans med honom.

Nu har jag en hund att hångla med. Så jag ska gå.

Puss & Kram små Darlingar tills vi hörs igen.

Er Egen Honung i Tillvaron  /M



Kommentarer
Postat av: Malin B

Visst ÄR det lite så att folk lätt "stämplar" en hur man ÄR, oavsett hur man FAKTISKT är.

Jag är ju stämplad som ordningssam och "rekorderlig" och när jag hade slarvat bort ett papper på jobbet för 18 år sedan står chefen där och FÖRSVARAR mig inför kollegorna som skäller på mig.

"Malin slarvar inte bort något!!!"

Det var jätte svårt att få honom att inse att jag faktiskt hade gjort det, men jag stod för det iallafall. ;)

Sedan hittades det där pappret på en helt annan plats än det skulle vara och ordningen var återställd.

Det var då jag fick frågan:

VAD HETER HAN?

2008-11-15 @ 21:02:14
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lotta från förr...

min sötaste pudel-hånglar-väninna...

Det är ju för alla dessa dina olika sidor som du är så omtyckningsbar, oförutsägbar och otroligt ohämmat otråkig!

Outhärdligt långt borta är din stora kärlek och osäkra är vi alla ibland... På livet och vad framtiden för med sig...

Men hur outsägligt tråkigt hade det inte varit om man från början visste?! Vad vore meningen med livet då...?



Oändligt många stärkande kramar till dig, min osjälviska och outgrundliga vän...



Och hälsa din Hunk (du vet vem, lol!)

2008-11-16 @ 02:42:35
Postat av: S@tu

Visst är det precis så som du skriver... folk som inte har levt ihop med en, har oftast bara sett en förenklad version av ens personlighet, och ibland blir det konstigt. Du beskriver det så bra, du har verkligen fått med allt som jag själv många gånger skulle vilja säga :-)

2008-11-16 @ 08:32:37
URL: http://mammasatu.blogg.se/
Postat av: Anna

Och så slog hon huvudet på spiken. Igen. Skickar en stooor söndagskram! Hoppas allt är bra med fina du och att tiden bara springer iväg tills Skalman kommer hem med väskan fylld av kramar och sånt. När kommer han? Visst skrev du och Emelie om en bloggkryssning för inte så länge sen? Typ när jag var i skåne? Måste leta... Det kan ha varit årets bästa idé! Kraaam!

2008-11-16 @ 11:29:12
URL: http://annaeleonora.blogg.se/
Postat av: Malin B

Svar från min blogg:

Det måste gå att ta i lite mera mjöl istället för nötterna, eller kanske ännu hellre lite extra havregryn?! Bara till att prova sig fram!

Eller vet du vad? Krossa choklad istället för nötterna. Det måste vara bästa stalltipset!

Om du kom nu skulle du få nygräddad äppelkaka. Inte den minsta lilla nöt i! =)

2008-11-16 @ 12:13:06
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: J

Haha tack snälla! =)



Jag drar mig till minnes en vis persons motto: "En dag ska vi dö. Alla andra dagar ska vi det inte."

2008-11-17 @ 10:20:39
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Tina

Honung, du är mångfacetterad - det är inte alla förunnat. Ett annat ord för mångfacetterad är komplett.

2008-11-17 @ 11:56:34
URL: http://meanwhilesomewhereelse.blogg.se/
Postat av: Tina

Angående macho...



Klart en karl ska vara macho, men på RÄTT sätt då förstås. Rätt sätt = våga visa känslor offentligt.

2008-11-17 @ 12:06:53
URL: http://meanwhilesomewhereelse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0