Drömmar

Jag har nattdrömmar.

Jag har dagdrömmar.

Och jag har framtidsdrömmar.

Jag drömmer sällan eller aldrig om gårdagen.

Men jag har i hela mitt liv blivit anklagad för att vara en drömmare. Oftast av pessimistiska människor vars ständiga paroll är "Det GÅR inte!" Varenda liten drömsk idé man har kläckt har kvävts där och då. Så för det mesta håller jag numera käften om mina drömmar.

Mina nattdrömmar är så sjuka, så jag undrar ibland om jag har något allvarigt fel i min hjärna. De drömmar jag minns är också ofta så realistiska att jag undrar vad som är sant när jag vaknar. En gång drömde jag att jag var med i Robinson och hade en hel orm över mig som Anders Lundin skulle mata med kanelbullar. Ormen hade min häl i sitt gap och när jag vaknade hade jag panik och väckte den stackars människan bredvid mig och sa åt han att skaffa serum.

Mina dagdrömmar är flummiga. De handlar väl mest om at vinna på Triss eller att bli rik på något annat sätt, så att jag slipper gå till jobbet och bara ägna mig åt saker som jag tycker är roligt. Dagdrömmar handlar ofta om pengar. Onödigt mycket pengar dessutom. Egentligen när jag ingen brinnande önskan att bli onödigt rik - men visst är det en skön dagdröm. Jag drömmer aldrig om berömmelse. Bara om materiell rikedom - obegränsad och snuskig. Ibland drömmer jag om platser jag vill besöka, spännande upplevelser och kulinariska sensationer. För att uppnå dessa saker behöver jag.... Just det - pengar.

Framtidsdrömmar då? De är inte omöjliga att uppnå, men det verkar ibland nattsvart. Det enda jag just nu drömmer om är en man att älska, att föda minst ett barn och en hund. En familj helt enkelt - rätt och slätt. Det är det enda jag önskar mig. Det är min dröm, min plan och mitt livsmål just nu. Jag har inga karriärdrömmar eller annat. Bara familjedrömmen som jag närt i mitt hjärta i många långa år. Efter att det har uppnåtts kan jag drömma andra drömmar.  Eller tvingas ge upp den drömmen och drömma andra drömmar och skaffa mig andra livsmål.

Gårdagen drömmer jag aldrig om. De drömmarna är redan drömda. Och förbrukade. Och det är dessutom fullständigt meningslöst att drömma om saker som är förbi.
 
Drömmar är ett ämne som kan stötas och blötas i evigheter. Och man kan vrida och vända på det i all evighet. Men jag har tyvärr inte tid med det.

Väntar med spänning på nästa ämne i detta blogginferno.

Er Egen Drömkvinna - Honung - i Tillvaron /M

"Say 99 and kiss me
Just hold me tight and tell me
You'll miss me
While I'm alone and blue as can be
Dream a little dream of me"
                                                   /Mama Cass 


Kommentarer
Postat av: Jonte

Var med marginal ...Snyggt!

2008-05-30 @ 21:57:00
URL: http://jonteohlson.blogg.se/
Postat av: Andrea

Fint skrivet! Jag har också drömt om Anders Lundin en gång...fast den drömmen går vi inte in på här, haha!

2008-05-30 @ 21:58:05
URL: http://minnamarie.blogg.se/
Postat av: Yver

det här var vackert skrivet.. väcker en del tankar och känslor.

2008-06-01 @ 12:03:13
URL: http://saknardej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0