Mallgroda

Alltså, kan jag göra rabarberpaj eller KAN jag?!!?? Jag är så jävla bra och förbluffad över mina förmågor. Efter att ha sökt efter det bästa receptet på rabarberpaj över halva Uppland och hela internet så fann jag. Och bakade. Och jävlar i min låda - det blev den godaste rabarberpaj jag någonsin ätit i hela mitt liv. Antagligen var den så god för att jag inte trodde att den skulle bli det eller också var den i själva verket helt enkelt överjävligt god. Jag känner att jag svär onödigt mycket, så jag ska försöka skärpa mig på den punkten. Den blev helt enkelt fantastisk. Jag råkade händelsevis träffa på några äkta Österbyska husmödrar på tåget en morgon och frågade. De gav mig några tips som inte stod i receptet jag hade som jag använde mig av och det gjorde pajen godare - och flottigare. Ju fler onyttiga grejer det är i bakverk, desto godare är de. Det är en sanning gott folk. Så rabarberpaj blir det mer av framöver. Och nu kan jag bjuda hem folk på fika utan att de känner en stark dödslängtan när de tvingas äta det jag försökt baka. Jag är mycket stolt och glad. En riktig mallgroda.

Veckans samtalsämne på jobbet har varit sjukdomar gott folk. Fruntimmer över 60 kan tala om detta i all evinnerlighet. Om den ena har den ena krämpan så har den andra samma krämpa, men tjugo resor värre. De har alla möjliga fel och det är bara eländes elände alltihop. När man lyssnar, så undrar man hur de överhuvudtaget kommer upp ur sängen, Det är för övrigt de som går upp klockan fem på morgonen och tvättar och bakar och allt vad det är, innan de går till jobbet. Sen orkar de inte jobba. För de har ont överallt... Måste jag lyssna på en enda till som klagar så sjukskriver jag mig.

Min mamma har fibromyalgi. På riktigt. Det tar en hel dag för henne att laga middagsmat, för hon måste göra allt i små etapper. Och hon har så ont att hon gråter. Hon har svårt att sova på nätterna för att hon har ont. Hon har svårt att röra sig för att hon har ont. Hon har RÄTT att klaga, men det är inte ofta hon gör det. Hon kämpar på och försöker vara positiv. Hon lyckas inte alltid och det kan ingen klandra henne för. Hon försöker i alla fall och det är mer än gnällspikarna på jobbet gör. Jag hyser en stor respekt för min mor. Hon är en enastående kvinna på många sätt. Jag är stolt över henne och jag är stolt över att ha henne till min mor. Hon har haft det oerhört svårt i sitt liv men har med en övermänsklig styrka klarat allt. Finsk Sisu när den är som bäst.

Hon har så mycker roliga saker i sitt kylskåp och i sin kryddsamling. Hon var jättesjuk förra sommaren så jag åkte dit och fixade allt som måste fixas. Och jag lagade mat. Mängder av mat. Och det var så himla roligt med hennes kryddor och mystiska röror och allt vad det var. Jag gjorde en fantastisk korvgryta som min bror, som också var där, åt fyra portioner av. Han sa att jag skulle bli tvungen att laga den när jag kom hem till dem nästa gång... Men jag kan inte. Jag har ingen aning om vad jag hade stoppat i den. Allt och lite till av mammas kryddor och man-tager-vad-man-haver. Fyra portioner alltså... *muttrar* Jag som hade tänkt att frysa in korvgryta i portionsförpackningar åt dem(mamma och hennes man), så att de skulle ha mat ett tag framöver. Blev inget av med det. Det är synd och skam att jag inte kommer ihåg vad jag hade i den! Jag var ialla fall stolt över att in bror åt så mycket av den och mammas man också. En riktig mallgroda är jag.

Portugal slog Turkiet med 2-0 ikväll. Alltså portugiserna... Det landslaget är ögongodis för en utsvulten kvinna i ödemarken. Jag hade fått tips angående dessa i ett mail från min svägerska och var givetvis ivrig att kolla in fotbollen. Åååååhhhh.... Vilka sötnosar! Portugiser - De blir dagens hunkar!

Nu ska jag gå och lägga mig. Jag ska på en muchos lång promenad i morgon och jag ska kolla på djur. :) Min tvätt som jag hade tänkt tvätta i morgon kommer inte att gå någonstans och kommer att finnas kvar på tisdag, då jag är ledig igen. Tjohooo!

Puss & Kram dårå.

Er  Egen Mallgroda Honung - med överaktiva rabarberhormoner - Honung i Tillvaron /M

Dagens:

"And when you smile the world is brighter
You touch my hand and I'm a king
Your kiss to me is worth a fortune
Yor love for me is everything

I guess I'll never know the reason why
You love me as you do
That's the wonder
The wonder of you"
                                                     /Elvis Presley

Kommentarer
Postat av: Peter Bohlin

Jaha, då väntar man bara på en inbjudan till Kaffe och rabarberpaj då.

2008-06-08 @ 02:00:42
URL: http://zerpo.blogg.se/
Postat av: Malin B

Med riktigt smör och riktig grädde lyckas alla matlagning har jag hört, från de gamla bondtanterna. ;)

Typiskt det där att det blir som bäst när man inte vet vad man haft i det...

En klassisker det där också, att de som verkligen har krämpor klagar inte

2008-06-08 @ 17:16:31
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lovisa

skäms Jag skulle ju sms:a recept till dig men du vet hur jag är... Virrpanna ;-) Jag är glad att det blev en god paj iallafall... Pussar och kramar till dig gumman!

2008-06-10 @ 14:25:14
Postat av: Honung

Lovisa: Och jag skulle sms:a och påminna dig att sms:a receptet. Vi är lika goda kålsupare båda två gumman! PUSS på dej!

2008-06-10 @ 15:11:26
URL: http://honungsbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0