Saker man inte förstår

 

Är man en vanlig tjej bara om man inte begriper sig på fotboll i allmänhet och karlar som skriker i synnerhet? Inte vet jag, men jag begriper mig inte på fotboll.

Storebror och Visselkung och diverse män däremellan har förklarat för mig vad som gäller. Vilka reglerna är och varför domaren blåser i vissa situationer och när det är offside och frisparkar och straffsparkar och hur man avgör när det är inkast eller inspark och sånt. Jag begriper det ändå inte. Jag kanske är dum som ett spån. Eller så är det mitt bristande intresse som ger sig tillkänna. (Jag vet ju allt om textilfibrer och har uppfostrat mina sambos att INTE köpa T-shirtar som det är kemtvätt på... Det är hängivenhet.)

Så när man studerar män (måste generalisera nu) som i grupp ser en fotbollsmatch på TV så är det vissa saker man omedelbart kan se och höra:

1.) En glasartad blick i ögonen. Om det är själva fotbollen eller den/de tillhörande ölen som är orsaken är okänd.

2.) En slapp hållning med armbågarna på knäna, lätt framåtböjd eller lutandes tillbaka med vitt särade ben och ölburk i näven.

3.) Suckar eller stön av uppgivenhet.

4.) Suckar eller stön av uppsluppenhet.

5.) Meningar som: "Det var en jävel och vara dum i hela huvudet!" eller "Vafangöru?" eller "Det dära var förhelvete offside!!!!!" eller "Kan du vara tyst en sekund för jag ser på matchen" eller "Kolla målet, kollarå!" eller "Fanihelvetesjävlar!"

Jag begriper det inte. Hur ser man att det är offside? Bollen studsar ju åt alla håll hursomhelst och ibland är det offside och ibland är det inte det. Jag ser ingen skillnad.

Varför måste man vara tyst när han KOLLAR på matchen? Jag menar, jag kan begripa att jag ska vara tyst när han lyssnar på radio. Men när han tittar? Jag kommer aldrig att förstå det. Och vad har Arne Hegerfors som inte jag har? Flint, dåliga skämt och rynkor och penis kanske... Inte vet jag.

Sedan är det det här med målvakterna. De som ska göra mål skjuter alltid rakt på målvakten. Det är ofta han inte ens behöver röra sig, bollen bara flyger fram rakt i hans famn minsann. Målet är stort och målvakten är liten, förhållandevis, så varför skjuter de rakt på honom? För övrigt så är de ena tuffingar (målvakterna alltså) som står pall för långa bollar och hårda bollar. Jag har heller aldrig förstått hur de (målvakterna) kan sparka bollen så LÅNGT. Ända bort till andra målet? Wow, liksom. Där var det muskler och stål i benen minsann.

Om man som kille går på en fotbollsmatch och ser densamma live måste man också besitta vissa talanger och färdigheter:

1.) Man måste kunna dricka stora mängder öl på de lokala pubarna före matchen.

2.) Man måste behärska neanderthalspråkets grundfraser som t.ex. "Bajen, bärs å rakade brudar" eller "Gnaget e laget..." eller "Jag älskar blåvitt å de gör Ada också!"

3.) Man måste veta allt om banderollviftandets ädla konstart och kunna utöva densamma fulländat.

4.) Man måste kunna sjunga. Olika texter men med samma melodi och i samma tonart.

5.) Man måste kunna skrika ramsor i takt med andra män. Det har varje man lärt sig i lumpen och det kan han utan tvekan göra livet ut efter det.

6.) Man måste klara av att slå ner ett par medlemmar ur motståndarlagets klack.

7.) Man måste kunna dricka stora mängder öl på de lokala pubarna efter matchen.

Ja, hörnini... Fotboll kommer jag aldrig att begripa. Men jag begriper mig å andra sidan inte heller på modern konst. Inte heller på vad det är som är så bra med Ingmar Bergman. Samma sak med Lars Norén. (Man blir ju bara deprimerad.) Jag förstår inte heller varför folk avgudar sushi.:) Jag förstår mig inte på män. Å andra sidan förstår jag mig inte på kvinnor heller.

Det finns en massa i livet som man inte begriper. Men så länge man lever så lär man antar jag. Är det därför vi är här? Fan vet och Drag Your Ass in The Grass! Jag är ledig i morgon! :) Tjoohooo!

Förresten så behöver man inte vara huligan för att gilla fotboll. Men det kanske underlättar? Vad vet jag? Jag begriper mig ju inte på det över huvudtaget.

Nu ska jag gå!

P&K: Er egen antihuligan-Honung i tillvaron / M

Dagens Hunk (jo han finns ibland): Daniel - sagomannen.


Kommentarer
Postat av: Malinbayard

Jag har en "tuffing" till son. =)
Målis alltså. I början tyckte jag att det var hur nervöst som helst. Målvakten är ju den som får ta mycket "skit" om det vill sig illa men också är den som har chans att bli den stora hjälten. ;)
Gäller att vara stark psykisk minsann.
Det som var bra att ha honom i mål var att jag visste vart jag skulle titta. (En mor vill bara se sitt barn, så "illa" är det. När han rusade runt överallt var det så svårt att hålla koll för en ointresserad person.)
Jag har alltid haft noll intresse för fotboll men med sonens intresse har mitt kommit - att titta på. =)
Till och med offsideregeln lär man sig efter ett tag om man har INTRESSE, det är där "nyckeln" ligger. (Det är nog så i det mesta...)

2008-04-22 @ 09:45:17
URL: http://malinbayard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0