Romantik

Visst kan romantik vara månskenspromenader, middagar med levande ljus och att rulla köttbular till varandra i ren och skär Lady&Lufsen style. Romantik kan vara strandpromenader hand i hand, att se varandra djupt in i ögonen och gulligullande av värsta sorten (eller bästa - välj själv).

Jag tycker om romantik. Jag tror på kärleken. Vad jag inte tror på är "arrangerad" romantik. Man lagar världens mest überpretentiösa middag, dukar bordet vackert och tar på sig sin bästa parfym och nyinköpta underkläder och hoppas på lite mer handfast romantik mellan sidnlakanen...

Jag tror på romantik som bara uppstår av sig själv. Det är jättetrevligt att laga god mat och duka bordet vackert, ja, men det är minst lika romantiskt att fastna vid nämnda bord med sin själs älskade och prata och skratta till gryningen. Och det kan man lika gärna göra efter en enkel pastasallad som efter en komplicerad trerättersmiddag med levande ljus.

Romantik kan vara att vandra hemåt en vinternatt, att fiska i gryningen, att sjunga högt och illa i ett gemensamt badkar, att äta enorma hotellfrukostar efter att ha kollat på filmer med Van Damme och Arnold halva natten. Det kan vara att försöka se aptitlig ut medan man delar en nachostallrik i en säng. (Alla som prövat vet hur svårt det är.) Romantik kan vara precis vad som helst egentligen.

Romantik behöver inte vara en situation med någon. Det är en känsla som uppstår när livet känns perfekt.

Och när man hör "Jag saknar dej" helt oväntat, då känns livet perfekt.


"När jag känner doften av äpplena på Södermalmstorg,
när jag tyngs ner av en börda,
pressas av en sorg
som viskar i mitt öra att jag varken kan eller vill
Älska igen, att min kärlek inte räcker till
Att jag är död för livet
Allt är över och förbi
När jag inte hittar nånting
som jag finner nån glädje i
Då saknar jag dej..."

/Ludde

Romantik kan också vara att sakna.

/Honung

Kommentarer
Postat av: Jonte

Ja, känns vackert, fint...

2008-04-26 @ 01:46:17
URL: http://jonteohlson.blogg.se
Postat av: Yver

oj då.. det där av Ludde tyckte jag om, det var vackert skrivet.

2008-04-27 @ 00:12:40
URL: http://saknardej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0