Man dansar och gör barn

 

Idag känner jag mig gladare. Betydligt gladare.

Förmodligen för att det bara är en dag kvar till semestern. En enda dag. Skönt. Då ska jag ligga här och spela död i en hel vecka. Eller några dagar i alla fall. :)

Våran poler Mark från England kommer hit och skall förlusta sig på Eldfesten och dokumentera allt på bild och göra en webbsida om den. Vi ska bjuda på Kräftor och annat trevligt som han inte har varit med om förr. Det är svårt att förklara för en utlänning hur en kräftskiva går till. Man kan bara inte... Det är skitsvårt att förklara på engelska att alla äter kräftor, dricker snaps, har fåniga hattar på sig och blir dyngraka och det sjungs visor och andra märkliga saker. Just det är väl enkelt i.o.f.s. men att förklara varför är en helt annan sak.

Jag har försökt förklara för folk (utlänningar som aldrig varit här) vad midsommar är. De frågar ju och då får man försöka efter bästa förmåga. Man säger att man sticker ner en stång som är klädd med blommor i marken. Stången har två kransar upptill och den är LÅNG. För övrigt så är midsommarstången en fallossymbol som sticks ner i Moder Jord, förmodligen för att hylla fruktbarhet eller något sådant, men det är en helt annan historia.

Hursomhelst, så har jag försökt förklara det och att man dansar i en ring runt denna stång sjungandes en visa om Grodor och andra slagdängor från förr. Och sedan så säger man att alla är lediga den helgen. Då frågar de om det är någon religiös högtid och på detta svarar man nej. Sedan förklarar man att man äter sill och annat gott. Hur man förklarar vad sill är vet jag inte. Jag brukar säga Sushi, så begriper de flesta att det är fisk åtminstone. :) Sedan berättar jag att man dricker snaps och spelar krocket eller kubb eller så och sedan blir alla fulla.

De undrar förstås varför folk sjunger om grodor och äter sushi och blir fulla om det inte är en religiös högtid? Men på det brukar jag svara att vi har denna högtid av tradition och av födsel och ohejdad vana och att folk brukar göra barn då, om de inte plockar sju blommor och lägger under kudden i brist på lämpliga ragg. För knulla det ska man bara, om det så är i fablernas eller drömmarnas värld.

De brukar säga till mig att Sverige är ett så fritt land och alla är så vackra och varför måste de sjunga om grodor och äta sushi och bli fulla för att göra barn? Då brukar jag säga att Sverige är ett fritt land för att folk blir fulla rätt ofta och att alla är vackra efter ett par-tre snapsar och det är lätt att vara frispråkig och sexhungrig efter fisk och sprit. Jag är övertygad om att de flesta i Sverige håller med mig. :)

Nåväl, vi ska ta hit Mark och bjuda på kräftskiva i alla fall. Det är betydligt lättare än att försöka förklara att det är gott och att det är trevligt. Jajjamensan.

För övrigt så är Zorro hemma igen efter sin vistelse i USA där han har shoppat som en galning på outlet. Jag är avis. Lite bara. Jag vill åxå åka till USA! Men det är roligt att han är hemma igen. (Döp hunden till Sture, säger jag!)

Nu ska jag lägga mig.

Puss alla raringar och vänner.

Jag tycker om er!

Er tuliga Honing i tillvaron / M

Dagens faktum: Religionen har gjort kärleken en tjänst genom att anse den som en synd.


Kommentarer
Postat av: Malinbayard

Här har du en som aldrig blir full!
*undantaget som bekräftar regeln*

2008-04-22 @ 09:41:18
URL: http://malinbayard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0